Hz. Peygamber’in doğduğu geceye bu doğumu anlatan eserlere mevlit denir. Mevlid cemiyetlerinde hem okutanın, hem de okuyan ve dinleyenlerin riayet etmesi gereken kurallar vardır. Bunlara riayet edilmezse mevlidden beklenen fayda hâsıl olmaz, harcanan emekler boşa gider, hatta sevap kazanılmadığı gibi günaha girilmiş olur.
Mevlid okutan kimse, bunu Allah nzası için okutmalı, riya, gösteriş ve hiçbir menfaat düşüncesi taşımamalı, mevlid okuyan da herhangi bir maddi karşılık beklemeden samimi bir niyetle Allah rızasını gözeterek okumalıdır. Ayrıca mevlidin anlamına ve manevi havasına aykın fiil ve davranışlardan kesinlikle kaçınmalıdır.
Dinleyenler de kemal-i edep, saygı ve huşu içinde dinlemeli, özellikle Kur’an okunurken konuşmamalı, Peygamberimizin ismi geçtiği zaman salat ve selam getirmeli, yapılan dualara içtenlikle ve kabul edileceği ümidi ile âmîn demelidir. Böyle ihlas ve samimiyetle okunan mevlidlerden feyiz ve bereket hâsıl olur. Katılanlar sevap kazanır, Peygamberimize olan sevgi ve bağlılıkları artar. Ölülerin ruhları şad olur.
Eğer bir kimse, Allah rızası için değil de riya, gösteriş veya herhangi bir menfaat düşüncesi ile mevlid okutursa bunda sevap yoktur. Okuyanlar da ihlas ve samimiyetten uzak, sadece maddi bir çıkar elde etmek niyetiyle okurlarsa yine sonuç aynıdır. Çünkü sevap, Allah rızası için yapılan amellere verilir. İyi niyetten yoksun işlerde Allah rızası olmadığı için sevabı da yoktur. Sevap olmayınca, ölülerin ruhlarına ne bağışlanabilir ki?
Bu sebeple mevlid cemiyeti tertip edenler ile mevlidlerde okuyucu olarak bulunanların, özellikle Kur’an okuyucularının bu hususta çok dikkatli olmaları büyük önem taşımaktadır. Hiç şüphesiz Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun şekilde güzel okumak, manevi derecesi yüksek ve şerefli bir iştir. Bu sebeple mevlid cemiyetlerinde okuyucu olarak görev alanlar, bir ibadet anlayışı içinde samimi bir niyetle ve Allah nzası için okur ve maddi bir çıkar beklentisi içinde olmazlar.
Ancak maddi hiçbir menfaat talep etmemek kaydıyla mevlidi okutanlar tarafından okuyuculara münasip bir hediye verilmesinde ve onların da bunu kabul etmesinde bir sakınca yoktur.